Mobiiliasiointi etenee – nyt on sähköyhtiöiden vuoro!
Sähköyhtiön kanssa on perinteisesti oltu tekemisissä silloin, kun tehdään sähkösopimus ja sen jälkeen lähinnä laskuja maksamalla.
Kilpailu sähköyhtiöiden välillä käydään tulevaisuudessa kuitenkin yhä enemmän digitaalisten palveluiden avulla. Tällöin puhutaan koko ketjusta asiakkaaksi tulemisesta oman sähkön käytön hallintaan tai sähkön käyttöön silloin, kun se on edullisinta tai ympäristön kannalta vähiten haitallista.
Uusin ilmiö on digitaalisen asioinnin muuntuminen mobiiliksi. Hyvin monella toimialalla jo valtaosa asioinnista tapahtuu mobiililaitteella, esimerkiksi pankkialalla tämä murros on tapahtumassa juuri nyt.
TNS Kantarin kesällä toteuttaman kyselytutkimuksen perusteella suomalaisilla sähköasiakkailla on toistaiseksi varsin vähän kokemuksia sähköyhtiönsä mobiilipalveluista. Noin neljäsosa pitää palveluita jokseenkin hyvinä, kun taas 40 prosentilla ei ole sähköyhtiönsä mobiilipalveluista käsitystä. Loppujen kokemukset ovat kielteisiä.
Samaisesta kyselystä käy ilmi, että hinnan lisäksi tärkeimpiä sähköyhtiön valintaperusteita kuluttajille ovat luotettavuus ja helppo asiointi. Juuri asioinnin helppous ja monipuolisuus on asia, joka tulee todennäköisesti muuttamaan sähkön kuluttajamarkkinoita eniten lähivuosina.
Tulemme näkemään kehityksen, jossa sähköyhtiö mielletään yhä enemmän palveluntarjoajaksi ja jossa sähköyhtiön palvelut ovat asiakkaiden säännöllisessä käytössä. Palvelut kulkevat asiakkaiden mukana mobiililaitteessa.
Samaan aikaan sähkön kuluttamisesta tulee nykyistä tietoisempaa: me ostamme ja käytämme sähköä älykkäästi ja odotamme sähköyhtiömme auttavan meitä siinä.
Tällainen sähköyhtiö Enefit tahtoo olla – tervetuloa asiakkaaksi heti ensi vuoden alussa!
Ville Pentti